Dormitul bine este important pentru sanatatea ta fizica si mentala. Un somn bun nu numai ca vă ajută să gânditi în mod clar, dar scade tensiunea arterială, ajută apetitul si întăreste sistemul imunitar.
Cu toate acestea, problemele de somn sunt frecvente in randul persoanelor tratate pentru cancer. Studiile arată că jumatate din toti pacientii au probleme legate de somn. Aceste probleme pot fi cauzate de efectele secundare ale tratamentului, medicamente, sejururi lungi in spital sau de stres.
Discutati cu echipa medicala, dacă aveti dificultăti de somn, astfel încât să puteti obtine ajutor daca aveti nevoie. Problemele de somn care merg pe o perioadă lungă de timp pot creste riscul de anxietate sau depresie. Medicul dumneavoastră vă va face o evaluare, care poate include o polysomnograma (înregistrări luate în timpul somnului, care arată undele cerebrale, ritmul respiratii si altele activitati, cum ar fi ritmul inimii) pentru a diagnostica corect si trata problemele de somn. Evaluările pot fi repetate la anumite intervale de timp, deoarece problemele de somn se pot schimba în timp.
Moduri de a gestiona
Există pasi pe care tu si echipa medicala ii puteti face pentru a vă ajuta să dormiti bine din nou.
– Spuneti medicului dumneavoastră despre problemele care interfereaza cu somnul. Tratamentul pentru reducerea efectelor secundare, cum ar fi durerea sau problemele vezicii urinare sau gastro-intestinale va pot ajuta sa dormiti mai bine.
– Terapia cognitiv comportamentala (CBT) si terapia de relaxare va poate ajuta. Practicarea aceste terapii va poate ajuta să vă relaxati. De exemplu, un terapeut CBT va poate ajuta să învatati să va schimbati gândurile si credintele negative despre somn în unele pozitive. Strategii, cum ar fi relaxarea musculara, imagini ghidate si auto-hipnoza va pot ajuta.
 -Setati obiceiurile bune la culcare. Du-te la culcare numai atunci când esti somnoros, într-o cameră linistită si întunecată si într-un pat confortabil. Dacă nu adormi, iesi din pat si  întoarce-te in pat, atunci când iti este somn. Nu te uita la televizor sau la alte dispozitive electrice cu câteva ore înainte de a merge la culcare. Nu bea sau mănca foarte mult inainte de culcare. Desi este important să fiti activ în timpul zilei prin exercitii fizice regulate, exercitiile fizice cu câteva ore înainte de culcare poate face somnul mai dificil.
– pot fi prescrise medicamente pentru dormit. Medicul dumneavoastră vă poate prescrie medicamente pentru somn, pentru o perioadă scurtă de timp în cazul în care alte strategii nu functionează. Medicamentul de somn prescris va depinde de problema ta specifica (cum ar fi probleme de a adormi sau probleme de a sta adormit) precum si de alte medicamente pe care le luati.
Vorbiti cu  Echipa medicala
Pregatiti-va pentru vizita cu medicul dumneavoastră si faceti o listă de întrebări la care sa vi sa raspunda. Luati în considerare aceste întrebări în lista dumneavoastra:
– De ce am probleme cu somnul?
– Ce probleme ar trebui să-i spun ?
– Ce măsuri pot lua pentru a dormi mai bine?
– Ati recomanda un terapeut care m-ar putea ajuta cu problemele de somn pe care le am?
– medicamentele de somn se recomandă pentru mine?