Oboseala este un efect secundar comun al multor tratamente pentru cancer, incluzand chimioterapie, radioterapie, terapie biologică, transplant de măduvă osoasă si chirurgie. Conditii cum ar fi anemia, durerea, medicamentele si emotiile, pot provoca sau agrava oboseala.
Oamenii descriu adesea oboseala legata de cancer ca senzatie de oboseala extrema, slabiciune, se simte fara nicio energie. Odihna nu ajută întotdeauna oboseala legata de cancer. Oboseala legata de cancer este unul dintre efectele secundare cele mai dificile pentru multi pacienti.
Spune-i echipei medicale, dacă vă simtiti extrem de obosit si nu sunteti capabili să faceti activitătile normale sau sunteti foarte obosit, chiar si dupa repaus sau dupa dormit. Există mai multe cauze ale oboselii. Notati cum va afecteaza oboseala activitatile de zi cu zi si cum face oboseala sa va simtiti mai bine sau mai rău.
Moduri de a gestiona
Luati aceste masuri pentru a va simti mai bine:
Faceti un plan care echilibrează odihna cu activitatea. Alege activităti care va relaxeaza. Multe persoane aleg sa asculte muzica, citesc, mediteaza, practica imagerie ghidata sau petrec timp cu oamenii de care se bucura. Relaxarea vă poate ajuta să economisiti energie si sa va reduca stresul. Exercitii usoare iti pot da mai multă energie si te ajuta sa te simti mai bine.
Planificati timpul pentru odihna. Daca sunteti obosit, luati puaze scurte, mai scurte de o oră în timpul zilei. Cu toate acestea, prea mult somn in timpul zilei poate face dificil dormitul in cursul noptii. Alege activitatile care sunt cele mai importante pentru tine si fa-le atunci când ai cea mai multă energie. Cere ajutor in  sarcini importante, cum ar fi efectuarea meselor sau conducerea masinii.
Mânca si bea(lichide) bine. Faceti cunostintă cu un dietetician pentru a afla mai multe despre produsele alimentare si băuturile care pot creste nivelul de energie. Alimentele bogate în proteine ​si calorii va ajuta să va mentineti puterea. Unii oameni consideră că este mai usor să mănânce mai multe mese mici pe parcursul zilei in loc de trei mese mari. Consumati lichde in cantitate suficienta. Limitati consumul de cofeina si alcool.
Faceti cunostintă cu un specialist. Acesta te poate ajuta să te întâlnesti cu un consilier, psiholog sau psihiatru. Acesti experti ajuta oamenii să facă fata gândurilor si sentimentelor dificile. Reducerea stresului vă poate da mai multă energie. Deoarece durerea care nu este controlată poate fi o sursă majoră de oboseală, tratamentul durerii sau întâlnirea cu un specialist in durere sau paliatie poate ajuta la controlul oboselii.
Vorbti cu Echipa medicala
Pregatiti-va pentru vizita cu medicul dumneavoastră si faceti o listă de întrebări la care sa va raspunda. Luati în considerare aceste întrebări în lista dumneavoastra:
Care este cauza cea mai probabila  a oboselii dumneavoastra ?
De ce ar trebui să tin cont si ce să-i  împărtăsesc medicului astfel încât să putem dezvolta un plan, care sa ma ajute sa mă simt mai bine?
Ce tipuri de exercitii (si cât de mult) imi recomanda ?
Cât de multa odihnă ar trebui să am în timpul zilei? Cât de mult somn ar trebui am noaptea?
Ce alimente si băuturi sunt cele mai bune pentru mine?
Există tratamente sau medicamente care m-ar putea ajuta să mă simt mai bine?