O buna nutritie este importanta mai ales dacă aveti cancer, deoarece atât boala cat si tratamentul ei pot schimba modul în care mănânci. Cancerul si tratamentul cancerului pot afecta, de asemenea, modul în care organismul dumneavoastră tolerează anumite alimente si utilizează substantele nutritive.
Nevoile nutritive ale persoanelor cu cancer variază de la persoană la persoană. Echipa de ingrijire a pacientilor cu cancer poate ajuta să identifici obiectivele de nutritie si modalitătile de a vă ajuta să le îndepliniti. Măncand bine în timp ce sunteti tratat pentru cancer ar putea ajuta:
– sa va  simtiti mai bine.
– iti mentine  puterea si energia.
– iti mentine greutatea si depozitele de nutirenti ale organismului.
– toleranta mai buna a  efectelor secundare legate de tratament.
– reduce riscul de infectie.
– vindecarea si recuperarea sunt mai rapide.
Măncand bine înseamnă a manca o varietate de alimente pentru a obtine nutrientii de care organismul are nevoie pentru a lupta cu cancerul. Aceste substante nutritive includ proteine, glucide, grasimi, apa, vitamine si minerale.
Nutrienti
1. Proteine
Avem nevoie de proteine pentru crestere, pentru a repara tesuturile orgasnismului uman si pentru a mentine sistemul imunitar sănătos. Atunci cand organismul nu obtine suficiente proteine, s-ar putea distruge proteinele musculare pentru a obtine proteinele de care avem nevoie. Acest lucru poate dura mai mult pentru a recupera de la o boala si poate reduce rezistenta la infectii. Persoanele cu cancer au nevoie de mai multe proteine decât de obicei. Dupa operatie, chimioterapie sau radioterapie, este necesar de proteine suplimentare pentru a vindeca tesuturile si de a ajuta lupta impotriva infectiilor.
Surse bune de proteine sunt pestele, carne de pasăre, carne rosie slaba, oua, produse lactate degresate, nuci si unt de nuci, fasole uscata, mazare, linte si soia.
2.Grăsimi
Grasimile joacă un rol important în nutritie. Grăsimile si uleiurile sunt realizate din acizi grasi si vor servi ca o sursa bogata de energie pentru organism. Organismul descompune grasimile si le foloseste pentru a stoca energie, izoleaza tesuturile organismului si transporta unele tipuri de vitamine prin sânge.
Unele grăsimi sunt mai bune pentru organism decât altele. Atunci când se analizează efectele grasimilor asupra inimii si a nivelului de colesterol, trebuie alese grasimi mononesaturate si polinesaturate mai des decât grăsimile saturate sau grasimi trans.
Grasimi mononesaturate se gasesc in principal in uleiuri vegetale, cum ar fi uleiurile de măsline, de canola si arahide.
Grasimile polinesaturate se gasesc in principal in uleiurile vegetale, cum ar fi floarea soarelui, porumb si seminte de in. Ele sunt, de asemenea, principalele grăsimi ce se găsesc în fructele de mare. Fructe de mare sunt, în gastronomie, un ansamblu de animale marine mici: creveți, languste, stridii, homari, crabi, langustine, scoici, sepii, caracatițe etc., servite sub formă de cocktail sau folosite ca ingrediente în preparate specifice.
Grasimile saturate se gasesc in principal in surse animale, cum ar fi carne de animale si păsări de curte, laptele integral sau laptele cu continut redus de grăsime, brânză si unt. Unele uleiuri vegetale, cum ar fi de nucă de cocos, ulei de sâmburi de palmier si ulei de palmier sunt saturate. Grasimile saturate pot ridica nivelul colesterolului si creste riscul  bolilor de inima. Mai putin de 10% din calorii ar trebui să vină de la grasimi saturate.
Acizii grasi trans se formeaza atunci cand uleiurile vegetale sunt prelucrate în solide, cum ar fi margarina sau grasime. Surse de grasimi trans sunt aperitivele si produsele de patiserie făcute cu ulei vegetal hidrogenat partial sau grasime vegetala. Grăsimile trans sunt, de asemenea, găsite în mod natural în unele produse de origine animală, cum ar fi produsele lactate. Grăsimile trans pot ridica colesterolul rau(LDL) si scad colesterolul bun(HDL). Se recomanda evitarea grasimilor trans.
3.Carbohidratii
Carbohidratii sunt sursa majora a organismului de energie. Carbohidratii ofera organismului combustibilul de care are nevoie pentru activitatea fizica si functia adecvata a organismului. Cele mai bune surse de carbohidrati sunt fructele, legume si cereale integrale – de asemenea, furnizeaza vitaminele necesare si minerale, fibre si fitonutrienti pentru celulele corpului. (Fitonutrienti sunt substante chimice din produsele alimentare pe baza de plante de care nu avem nevoie pentru a trăi, dar care ar putea promova sănătatea.)
Cerealele integrale sau alimentele făcute din acestea contin toate componentele esentiale si substantele nutritive care apar natural din întreaga seminta de cereale. Cerealele integrale sunt găsite în cereale, pâine si făină. Unele cereale integrale, cum ar fi quinoa, orez brun sau orz, pot fi utilizate ca si garnituri sau parte a unui aperitiv. Atunci când alegeti un produs din cereale integrale, uita-te pentru cuvintele “cereale integrale”, “făină de grâu întegral-“, “faina-ovăz,” sau “făină de secară întegrala-.” Notati ca unele brutării vor folosi faina de grâu, împreună cu-faina alba, dar eticheteaza produsul ca si “grâu integral”. Uită-te la lista de ingrediente. Pâine si alte produse etichetate “100% grau integral” nu contin făină rafinată.
Fibrele reprezinta partea de alimente vegetale pe care organismul nu o poate digera. Există 2 tipuri de fibre. Fibrele insolubile ajuta să se mobilizeze produsii de degradare ai alimentelor din organism rapid si fibrele solubile care se leaga cu apă în scaun pentru a mentine un scaun moale.
Alte surse de carbohidrati includ paine, cartofi, orez, spaghete, paste, cereale, porumb, mazăre si fasole. Dulciurile (deserturi, bomboane si băuturi cu zahăr) pot furniza carbohidrati, dar oferă foarte putin în ceea ce priveste vitaminele, minerale sau fitonutrienti.
4.Apă
Apa si lichidele sau lichidele sunt vitale pentru sănătate. Toate celulele corpului au nevoie de apă pentru a functiona. Dacă nu luati destule lichide sau dacă pierzi lichide prin vărsături sau diaree, puteti deveni deshidratat (organismul dumneavoastră nu are la fel de mult lichid cum ar trebui). Apa se obtine din alimentele pe care le manncam, dar o persoană ar trebui să bea,  aproximativ opt pahare de 250ml de lichid in fiecare zi pentru a fi siguri că toate celulele corpului obtin lichidul de care au nevoie. Este posibil să fie nevoie de lichide suplimentare dacă exista varsaturi, diaree sau chiar dacă doar nu manncati mult. Toate lichidele (supe, lapte, chiar inghetata si gelatină) conteaza in obtinerea  lichidelor necesare organismului..
5.Vitamine si minerale
Organismul are nevoie de cantităti mici de vitamine si minerale pentru o functionare
corecta. Cele mai multe se gasesc in mod natural in alimente. Ele sunt, de asemenea, vândute ca suplimente sub forma de pastile si sub formă lichidă. Ele ajuta organismul sa foloseasca energia (caloriile) găsita în produsele alimentare.
O persoană care mănâncă o dieta echilibrata, cu suficiente calorii si proteine, de obicei, obtine o multime de vitamine si minerale. Dar poate fi greu să mănânci un regim alimentar echilibrat atunci când sunteti tratat pentru cancer, mai ales dacă aveti reactii adverse la tratament care durează de mult timp. În acest caz, medicul dumneavoastră sau dieteticianul poate sugera utilizarea de multivitamine si suplimente minerale zi de zi. În cazul în care aportul alimentar a fost limitat de mai multe săptămâni sau luni, din cauza efectelor tratamentului, discutati cu medicul dumneavoastră. Poate fi necesar verificarea pentru deficienta de vitamine sau minerale.
Dacă nu stiti daca sa luati sau nu o vitamina sau supliment alimentar, discutati acest lucru cu medicul dumneavoastră. Unele persoane cu cancer iau cantităti mari de vitamine si suplimente minerale si alte suplimente alimentare pentru a incerca sa stimuleze sistemul lor imunitar sau chiar distruge celulele canceroase. Dar unele dintre aceste substante pot fi dăunătoare, mai ales atunci când sunt luate în doze mari. De fapt, doze mari de anumite vitamine si minerale poate face chimioterapia si radioterapia mai putin eficace.
În cazul în care medicul oncolog spune ca e bine pentru dumneavoastra de a lua o vitamina in timpul tratamentului, acesta poate fi cel mai bun moment pentru a alege un supliment cu nu mai mult de 100% din valoarea zilnică (VZ) de vitamine si minerale si una fără fier (cu exceptia cazului în care medicul dumneavoastră crede ca aveti nevoie de fier).
6.Antioxidantii
Antioxidantii includ vitaminele A, C si E, seleniu, zinc si unele enzime care absorb si se ataseaza la radicalii liberi, impiedicandu-le  sa atace celulele normale.
Dacă doriti să luati mai multi antioxidanti, expertii in sanatate recomanda consumul de fructe si legume, care sunt surse bune de antioxidanti. Administrarea de doze mari de suplimente antioxidante, alimentare sau lichide inbogatite in vitamine nu este de obicei recomandată în timp ce faceti tratament cu chimioterapie sau radioterapie. Discutati cu medicul dumneavoastră pentru a afla cel mai bun timp pentru a lua suplimente antioxidante.
7.Fitonutrienti
Fitonutrienti sau fitochimicalele sunt compusi din plante, cum ar fi carotenoide, licopen, resveratrol si fitosteroli, care se crede ca au calitati in protectia sănătatii. Ei au fost găsiti în plante, cum ar fi fructele si legumele, sau produse facute din plante, cum ar fi tofu sau ceai. Fitochimicalele sunt cel mai bine luate prin consumul de alimente care îi contin, mai degrabă decât prin administrarea de suplimente sau pastile.
8.Plante
Plantele au fost folosite pentru a trata boli de sute de ani, cu rezultate mixte. Astăzi, plantele se gasesc in multe produse, cum ar fi pastile, extracte lichide, ceaiuri si unguente. Multe dintre aceste produse sunt inofensive si sigure pentru utilizare, dar altele pot provoca efecte secundare nocive. Unele pot interfera chiar cu tratamentele pentru cancer dovedite, inclusiv chimioterapia, radioterapie si recuperarea dupa tratamentul chirurgical. Dacă sunteti interesat de utilizarea produselor care contin plante, discutati despre asta cu oncologul dumneavoastră.
Considerente de sigurantă
Multi oameni cred că dacă vor găsi o pastila sau supliment în farmacii, este sigur si actioneaza corect.  Food and Drug Administration (FDA) in S.U.A. are reguli pentru a se asigura că suplimentele contin ceea ce etichetele lor sustin, dar siguranta suplimentului si efectele sale asupra organismului nu sunt abordate de niciuna din normele FDA. FDA nu obliga producătorii acestor produse sa imprime posibilele efecte adverse pe etichetele lor. Si FDA nu poate retrage un supliment alimentar pe bază de plante de pe piată, cu exceptia cazului în care au dovada că produsul este nesigur.
A fost, de asemenea, demonstrat ca multe produse pe baza de plante nu sunt ceea ce eticheta spune că sunt. Unele produse nu contin niciuna din plantele medicinale pe care ar trebuiei sa le contina. Unele contin, de asemenea medicamente potential daunatoare, aditivi, sau contaminanti care nu sunt incluse în eticheta. Aceasta înseamnă că nici o modalitate sigura de a sti dacă un supliment este sigur sau modul în care aceasta va va afecta.
Discuta cu medicul sau medicii care te trateaza cu privire la orice produs vandut fara reteta sau suplimente alimentare pe care le utilizati sau vreti sa le utilizati. Luati cu dumneavoastra ambalajul produsului si produsul  si discutati cu medicul dumneavoastră  despre doza si asigurati-vă că ingredientele nu interferează cu tratamentele pentru cancer sau sanatatea dumneavoastra. Alte sfaturi de sigurantă:
• Cereti echipei care va trateaza cancerul informatii fiabile privind suplimentele alimentare.
• Verificati etichetele produselor pentru cantitatea si concentratia de ingrediente active din fiecare produs.
• Nu mai luati produsul si contactati echipa care va trateaza de cancer imediat dacă aveti reactii adverse, cum ar fi respiratie suieratoare, mâncărime, senzatie de amorteală sau furnicături la nivelul membrelor.